Onko saatavana ohjeita (lomakkeita) perunkirjoituksen tekoa varten. Mitä lain mukaan perunkirjoituksessa pitää selvittää ja kuka sen voi tehdä?

Kysytty

Onko saatavana ohjeita (lomakkeita) perunkirjoituksen tekoa varten.
Mitä lain mukaan perunkirjoituksessa pitää selvittää ja kuka sen voi tehdä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjakaupasta voi ostaa valmiita lomakkeita perunkirjoituksen tekoa varten. Myös asiakirjamalleja sisältävissä kirjoissa samoin kuin perunkirjoitusoppaissa on valmiita malleja.
Lain mukaan perunkirjoitus on toimitettava jokaisen Suomessa kuolinhetkellään vakituisesti asuneen
henkilön jälkeen.
Kirjassa Puronen, Pertti: Näin teen perukirjan itse (Kauppakaari, 1999) mainitaan että perunkirjoituksen
toimittamisvelvollisuus on ensisijaisesti sillä kuolinpesän osakkaista, jonka hoidossa pesä on (eloonjää-
neellä puolisolla, vainajan perillisillä tai testamentinsaajilla).
Teoksen mukaan ns. tavallisen pesän perukirjan pystyy maallikkokin tekemään itse. Sen sijaan "jos pe-
sään kuuluu yritysvarallisuutta tai se on huomattavan laaja, tai perinnönjättäjältä on jäänyt erilaisia jälkisäädöksiä (testamentteja), joku pesän osakkaista on alaikäinen tai muusta syystä vajaavaltainen tai
pesän osakkaat ovat riitaisia, tehtävä on syytä antaa ammatilaisen tehtäväksi".
Tarkemmat ohjeet perunkirjoituksen sisällöstä löytyvät mm. kirjoista:
Puronen, Pertti: Näin teen perukirjan itse (Kauppakaari, 1999)
Aarnio, Aulis: Perunkirjoitusopas (Lakimiesliiton Kustannus, 1997)
Kodin lakitieto 2 : asiakirjamalleja (WSOY, 1999)
Asiakirjamalleja. - 7.uud.p (Kauppakaari, 1998)
Norri, Matti: Perintö ja testamentti : käytännön käsikirja (Kautelaari, 1994)

41 ääntä

Kommentit