Voiko ihminen joka on saanut sakkotuomion näpistyksestä toimia uskottuna miehenä.

Kysytty

Voiko ihminen joka on saanut sakkotuomion näpistyksestä toimia uskottuna miehenä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uskotun miehen pätevyydestä ja vastuusta on meiltä kysytty aiemminkin: Perunkirjoitusvelvollisten on valittava perunkirjoitusta varten kaksi uskottua miestä, jotka arvioivat omaisuuden arvon ja merkitsevät sen perukirjaan. Heille ei ole laissa asetettu pätevyys- tai esteettömyysvaatimuksia. Perunkirjoitus kannattaa kuitenkin teettää ammattitaitoisilla henkilöillä: heidän tulisi osata arvioida varallisuutta objektiivisesti eikä ole hyvä, jos he ovat jäävejä, koska jälkeenpäin voidaan arvioida perukirjaa jääviyden perusteella epäluotettavaksi. Osaamattomasta toiminnasta saattaa aiheutua ongelmia omaisuutta myytäessä. Jos perukirja on laadittu ammattitaidottomasti, osakkaat voivat joutua maksamaan turhan suuria perintöveroja.

Tietoa aiheesta löytyy esimerkiksi Aulis Aarnion, Urpo Kankaan ja Pertti Purosen teoksesta Perunkirjoitusopas tai Leena Linnainmaan kirjasta Lakiopas omaiselle.

2 ääntä

Kommentit

"Perunkirjoitus kannattaa kuitenkin teettää ammattitaitoisilla henkilöillä"
Niin jos se olisi ilmaista. Ei todellakaan kannata jos on lukutaitoisia perijöitä. Vuonna 2008 perintöverotus lieventyi niin ettei perintöveron minimoinnista kannata maksaa ulkopuoliselle. Lakimiehen ottaminen tavanomaiseen pesään rahastamaan on typerää ja harvinaista nykyisin. 100 euroa kirjeen lukemisesta tai yhdestä puhelusta -hyeenoja - ei kiitos. Sama koskee pesänselvittäjää ja pesänjakajaa.