Perunkirjoitusmallit ovat hyvät ja selkeät. Mutta jos perunkirjaa tekeekin lesken kuoltua; siis jälkeenjäävän puolison perunkirja, pitääkin kirjata ylös myös…

Kysytty

Perunkirjoitusmallit ovat hyvät ja selkeät.
Mutta jos perunkirjaa tekeekin lesken kuoltua; siis jälkeenjäävän puolison perunkirja, pitääkin kirjata ylös myös edesmenneen puolison omaisuus !?
Näin olen ymmärtänyt verottajan ohjeesta.
Tähän tilanteeseen kaipaisin selkeämpää mallia. Vetottajan ohjeistuksen sanasto tuntuu vieraalta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pertti ja Anna Purosen kirjassa ’Näin teen perukirjan itse’ kerrotaan (s. 20):
’Jos vainaja on leski, on liitteeksi otettava myös ensin kuolleen puolison jälkeen laadittu perukirja ja mahdollinen ositus- ja jakokirja, jos ne oli aikanaan otettu huomioon perintöverotusta toimitettaessa.’
Aiemmin kuolleen puolison omaisuus näkyy siis hänen jälkeensä tehdystä perukirjasta.
Tekstissä mainittu ositus- ja jakokirja on lesken ja kuolleen puolison perillisten kesken tehtävä asiakirja omaisuuden jakamisesta.

Lähde: Puronen, Pertti – Puronen, Anna: Näin teen perukirjan itse. 2.p. 2001

22 ääntä

Kommentit

Tarvitsen perunkirjoituslomaketietoja kun vainajalla ei ole omaisuutta eikä ollut vaimoa eikä lapsia