Voiko kirjastolle lahjoittaa DVD levyjä?

Kysytty

Voiko kirjastolle lahjoittaa DVD levyjä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjasto ei tosiaankaan voi ottaa vastaan dvd-levyjä asiakkailta(tai yleensä muitakaan kuvatallenteita). Tämä johtuu siitä, että kirjaston lainaamilla kuvatallenteilla tulee olla lainausoikeus, jonka myyjä on tallenteille hankkinut. Myyjä myös huolehtii tekijänoikeusmaksuista. Kirjasto maksaa tämän vuoksi hankkimistaan dvd-levyistä huomattavasti korkeamman hinnan kuin yksityishenkilö, joka ostaa dvd-levyn yksityiseen käyttöön.

Kirjastojen tekijänoikeuksiin perehtynyt Heikki Poroila on Kirjastot.fi-palelun keskusteluissa vastannut samantyyppiseen kysymykseen näin:
" Kysymys: "Jos asiakas haluaa lahjottaa kirjastolle videokasetin tai dvd:n, mikä on menettelytapa?"
HP: Jos tallenteella on suojattu elokuvateos, se voidaan sinänsä ottaa vastaan, mutta lainaan sitä ei voi laittaa ilman kyseiselle teoskappaleelle hankittua lainausoikeutta. Ongelmat eivät siis liity luovutukseen sinänsä vaan siihen, mitä elokuvalla voidaan tehdä.
Nyrkkisääntö on, että vaiva lahjoituksen saamiseksi lainauskelpoiseksi on useimmiten turhan suuri. Poikkeuksiakin voi silti tulla vastaan, esimerkiksi tavattoman harvinainen tallenne. Valitettavasti oikeudenhaltijoiden tavoittaminen ei ole välttämättä helppoa, eikä heillä toisaalta ole mitään velvollisuutta myöntää lainausoikeutta. Ja mikä ikävintä, oikeudesta joutuu todennäköisesti maksamaan. Ilmainen lahjoitus voi siten tuottaa paljon työtä ja loppujen lopuksi myös maksaa jotain, joten vastaanottaminen on yleensä epätarkoituksenmukaista.

Ja kannattaa taas muistaa, että vaikka kyseessä olisi nimeke, jota jo on kokoelmissa lainausoikeuksin, nämä "vanhat" oikeudet eivät koske tätä uutta teoskappaletta, vaan sitä koskeva oikeudet täytyy hankkia erikseen."
http://www.kirjastot.fi/keskustelut/aiheet.aspx?messageID=002b41c5-a20a…

7 ääntä

Kommentit