Otsikko
Voiko empatiakyvytön kokea katumusta tai syyllisyyttä? Jos ei miten se eroaa pahuudesta, nimellinen ero?

Kysytty

Voiko empatiakyvytön kokea katumusta tai syyllisyyttä? Jos ei miten se eroaa pahuudesta, nimellinen ero?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puutokset empatiakyvyssä liittyvät useisiin persoonallisuushäiriöihin, esimerkiksi narsistiseen persoonallisuushäiriöön. Täydellistä empatiakyvyttömyyttä ja katumuksen ja syyllisyyden tunteen puutetta kohdataan kuitenkin yleensä vain psykopaateilla. Psykopaateilla on aivojen toiminnan ja rakenteen sekä autonomisen hermoston toiminnan poikkeavuutta. Esimerkiksi emotionaalisten ärsykkeiden prosessointi on erilaista kuin valtaväestön.

Empatiakyvyttömyys on käsitteenä psykologian piiriin kuuluva, kun taas pahuus on moraalinen käsite.

Lähde:

https://www.duodecimlehti.fi/duo96809