Tarttuuko haukottelu, ja jos tarttuu mistä se johtu? Miksi me ylipäätään haukottelemme?

Kysytty

Tarttuuko haukottelu, ja jos tarttuu mistä se johtu? Miksi me ylipäätään haukottelemme?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Haukotuksesta on olemassa hyvin vähän varmaa tietoa. Se on erikoinen hengitysrefleksi, jonka syytä ei tiedetä.

Tutkija Miiamaaria Kujala on väitöskirjassaan Social perception and cognition - processing of gestures, postures and facial expressions in the human brain (2010) esittänyt, että haukotuksen tarttumisen taustalla on "aivojen tunnetietokoneeksi" kutsutun mantelitumakkeen toiminta. Haukottelevien kasvojen havaitseminen aktivoi ohimolohkon alueita. Mitä heikompaa mantelitumakkeen aktivaatio on havainnon aikana, sitä enemmän tuntee tarvetta haukotella itse katsellessaan haukottelevia kasvoja. Haukottelu ei tartu suun aukomisesta, joten kyseessä ei ole pelkkä peilautumisreaktio, vaan aivoaktivaatio on yhteydessä havainnoitsijan empatiakykyihin.

Myös ranskalaislääkäri Olivier Walusinski kytkee haukottelun tarttumisen niin ikään vuonna 2010 julkaistussa tutkimuksessaan The mystery of yawning in physiology and disease ihmisten empatiaan. Walusinskin mukaan skitsofreenikot ja autistit ovat vähemmän taipuvaisia haukottelemaan muiden esimerkistä.

Katso myös:
http://www.kirjastot.fi/fi-fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=2e2742a6-f56…

9 ääntä

Kommentit

Alkaako kenenkään muun silmät vuotamaan kun haukottelet, minun alkaa?

Olen jostain lukenut, että laumaeläinten haukotus ja samalla väsymys tarttuu. Esimerkiksi leijonalaumassa kaikkien on nukuttava samaan aikaan, muuten lauman yhteiselosta ei tulisi mitään.