Voiko asiakasta neuvoa kopiosuojauksen ohittamisessa? Digitointipiste on tuonut kuvioon vanhat kopiosuojatut VHS-videot (esim. Disney) joiden suojaus on helppo…

Kysytty

Voiko asiakasta neuvoa kopiosuojauksen ohittamisessa? Digitointipiste on tuonut kuvioon vanhat kopiosuojatut VHS-videot (esim. Disney) joiden suojaus on helppo ohittaa, mutta voimmeko lisätä ohjeen ohjemanuaaliin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa on ollut oikeustapaus, jonka mukaan DVD-levyillä oleville elokuville rakennettu kopionsuojaus on tekijänoikeuslaissa tarkoitettua "tehokasta" suojausta, jonka kiertäminen on laitonta. Vanhojen VHS-videoiden joukosta löytyviä vähiä suojattuja (pääosin Macrovision-suojaus) ei ole tällä tavalla todettu lain tarkoittamiksi tehokkaiksi suojiksi, joten niiden kohdalla voidaan ainakin spekuloida asialla.

Yleisesti ottaen kirjaston työntekijä ei työssään voi neuvoa asiakasta laittoman teon suorittamisessa. VHS:n kopioinnin suorittamisen tulkitseminen lain tarkoittamiseksi kopiosuojauksen kiertämiseksi on kuitenkin rajatapaus, koska asiasta ei ole oikeusistuimen ratkaisua ja koska Macrovision-suojausta tuskin voinee sen iän ja tekniikan takia pitää lain tarkoittamana suojauksena.

Yksiselitteisen vastauksen antaminen on siis hankalaa, mutta kirjallinen ohje manuaalissa ei ainakaan selkeästi ole laitonta. Työajan ulkopuolella voivat kansalaiset vapaasti valistaa toisiaan mm. VHS-videoiden kopiointiin liittyvissä asioissa.

Heikki Poroila 21.2.20212