Jos järjestö on julkaissut jäsenlehteään 1950-luvulla, voiko se uudelleen julkaista lehdet sähköisessä muodossa nyt ilman, että kaikilta kirjoittajilta…

Kysytty

Jos järjestö on julkaissut jäsenlehteään 1950-luvulla, voiko se uudelleen julkaista lehdet sähköisessä muodossa nyt ilman, että kaikilta kirjoittajilta pyydetään uudelleenjulkaisuun uusi hyväksyntä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jäsenlehti sinänsä ei ole tekijänoikeuden suojaama, mutta siinä julkaistut kirjoitukset ja kuvat sen sijaan ovat. Suoja kestää 70 vuotta tekijän kuoleman jälkeenkin, joten suurella todennäköisyydellä kaikki lehdessä julkaistut tekstit ja kuvat ovat edelleen suojattuja ja verkkojulkaiseminen edellyttää luvan pyytämistä tekijöiltä.

Kaupallisen lehdistön puolella voi olla tilanne, että tekijä on myynyt levitys- ja painatusoikeutensa kustantajalle, jolloin riittää, että kustantaja antaa luvan uudelleenjulkaisuun.

Jos kaikkien oikeudenhaltijoiden tavoittaminen on erittäin työlästä, harrastetaan joskus sitä, että julkaisun alkuun laitetaan teksti, jonka mukaan tekijänoikeusasiat on pyritty selvittämään, mutta kaikkiin ei ole saatu yhteyttä ja julkaisija pyytää ottamaan yhteyttä (korvausta tai lupaa varten), jos tekijä haluaa puuttua asiaan. Tällöin otetaan huomioon mahdollisuus, että joku voi vaatia osuutensa poistamista tai taloudellista korvausta.

Näinkin vanhan lehden kohdalla on todennäköistä, etteivät tekijät - joista ehkä yksikään ei ole kirjoittamisen tai valokuvaamisen ammattilainen - piittaa koko asiasta. Se ei kuitenkaan muuta tilannetta lain näkökulmasta.

Heikki Poroila 28.9.2011