Voiko Antoine de Saint-Exuperyn aforismeja kirjasta "Pikku prinssi" siteerata vapaasti? Eli millaiset tekijänoikeudet kys. teosta koskevat?

Kysytty

Voiko Antoine de Saint-Exuperyn aforismeja kirjasta "Pikku prinssi" siteerata vapaasti? Eli millaiset tekijänoikeudet kys. teosta koskevat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Miten ja missä sitaatteja aiotaan käyttää (yksityisesti, julkisesti) ratkaisee paljon.
Tekijänoikeus suojaa teoksen ja sen käännöksen saattamista yleisön saataviin. Julkista esittämistä on esim. oma kotisivu. Tarvitaan siis lupa sekä tekijältä että kääntäjältä. Suoja-aika on 70 vuotta tekijän tai viimeksi kuolleen tekijän kuolinvuodesta (Saint-Exupery katosi 1944).

Tekijänoikeuslain (8.7.1961/404) siteerausoikeutta koskevan pykälän mukaan

"Sitaatti
22 § (24.3.1995/446)
Julkistetusta teoksesta on lupa hyvän tavan mukaisesti ottaa lainauksia tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa."

Opetusministeriön alainen tekijänoikeusneuvosto antaa lausuntoja tekijänoikeuslain sovellusta koskevissa kysymyksissä maksutta http://www.minedu.fi/OPM/Tekijaenoikeus/tekijaenoikeusneuvosto/?lang=fi