Jostain on jäänyt mieleen, että musiikkikappaletta saisi soittaa 30 sekuntia ilman lupaa? Toisaalta kuulostaa hatusta heitetyltä, mutta osaisiko joku sieltä…

Kysytty

Hei! Jostain on jäänyt mieleen, että musiikkikappaletta saisi soittaa 30 sekuntia ilman lupaa? Toisaalta kuulostaa hatusta heitetyltä, mutta osaisiko joku sieltä vastata onko tässä mitään totuuspohjaa?
Itsellä olisi ajatuksena tehdä kirjavinkkaus Humisevasta Harjusta, ja haluaisin käyttää Kate Bushin Wüthering Heights -biisin pianopimputusta. Saanko käyttää pätkän, vai tarvitsenko luvat?

- Kata

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa ei ole mitään 30 sekunnin sääntöä, jollaista on sovellettu angloamerikkalaisen fair use -periaatteen pohjalta esimerkiksi Yhdysvalloissa. Sen sijaan meillä on erittäin laajakäyttöinen sitaattioikeus, jonka puitteissa esimerkiksi vinkkaustoiminnassa voidaan esittää katkelmia halutussa laajuudessa.

Ehtona esimerkiksi musiikin soittamiseen vinkkauksen yhteydessä on, että vinkkaaja myös puhuu kuultavasta musiikista eikä vain esitä sitä kuulijoille. Sitaatille täytyy siis olla syy, tässä tapauksessa se, että puhuttua tekstiä havainnollistetaan ääninäytteellä. Kun voidaan vedota sitaattioikeuteen, ei lupia tarvitse hankkia.

Heikki Poroila