Voidaanko sana bagel kirjoittaa myös bageli? Kumpi on oikeampi muoto? Wikipediassa käytetään molempia muotoja, mutta nykysuomen sanakirjassa vain muotoa bagel.

Kysytty

Voidaanko sana bagel kirjoittaa myös bageli?
Kumpi on oikeampi muoto?
Wikipediassa käytetään molempia muotoja, mutta nykysuomen sanakirjassa vain muotoa bagel.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielen sanakirjoissa on käytetty pääsääntöisesti sanaa bagel tai bagelrinkeli. Kotimaisten kielten keskuksen julkaiseman Kielitoimiston sanakirjan uusimpaan versioon on tullut bagel-sanan rinnalle nimitys bageli. http://www.kotus.fi/index.phtml?s=4116.
Kielitoimiston sanakirja on suomen yleiskieltä kuvaava ohjeistava sanakirja. Molemmat muodot ovat siis yhtä oikein. Bageli on uudempi muoto ja puuttuu siksi vanhemmista sanakirjoista.

1 ääntä

Kommentit

Vastauksessa oleva linkki ei toimi. Tässä uudempi:
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/bageli

Kielitoimiston sanakirjan ensimmäisessä painoksessa (2006) oli vain "bagelrinkeli" (ei bagel eikä bageli), mutta uusitussa painetussa laitoksessa (2012) on lisäksi sekä "bagel" että "bageli", samanveroisina rinnakkaisilmauksina kuten nykyisessä verkkoversiossakin.