Ekonomin ja ekonomistin ero?

Kysytty

Vitsin mukaan ekonomin ja ekonomistin ero on sama kuin alkoholin ja alkoholistin. Mitä tämä tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Kirjastossa sähköisenä käytössä oleva Kielitoimiston sanakirja antaa sanan ekonomi merkitykseksi ’kauppakorkeakoulussa määrätutkinnon suorittanut henkilö’. Sanan ekonomisti merkitykseksi puolestaan kerrotaan ’taloustieteilijä; myös yrityksen, laitoksen tms. talousasiantuntijasta’. Ekonomisti on siis tuon määritelmän mukaan yleisempi talousasiantuntija, joka ei ole välttämättä valmistunut juuri kauppakorkeakoulusta.

Vitsi on kerrottu toisenlaisessakin muodossa, jossa se on ymmärrettävämpi. Kysy.fi:n osoitteesta http://www.kysy.fi/kysymys/miksi-vitsin-mukaan-ekonomin-ja-ekonomistin-… löytyvässä vanhassa vastauksessa on kerrottu se ja mahdollisia selityksiä.

33 ääntä

Kommentit

Väärin. Ekonomi on vain arvonimi, jota voi käyttää jos lukee vaikkapa markkinointia tai henkilöstöhallontoa yliopistossa (kunhan valmistui KTM:ksi). Ekonomisti on taloustieteilijä.

Ekonomi on muuttunut arvonimeksi, mutta se oli vuosikymmeniä käytössä kauppakorkakoulussa suoritetun tutkinnon nimikkeenä. Ks esim Ekonomiliiton historiikki tai säädös korkeakoulututkinnoista. Meitä kauppakorkean käyneitä ja "vanhan nimisiä" tutkintoja suorittaneita on vielä elossa, työelämässäkin.

Taloustieteilijöitä eli ekonomisteja valmistuu samoista oppiaineista myös muista kuin kauppatieteellisistä tiedekunnista. He ovat ekonomisteja, eivät ekonomeja. Ekonomi on kauppatieteellisestä tiedekunnasta maisteriksi valmistunut.