Venäjänkielessä käyteään paljon ns. hellyttelynimiä, esim.Viktor voi olla Viitjuha, Ivan voi olla Vanja. Kysyn: Mitä tällaisia "lempinimiä" voi olla nimelle…

Kysytty

Hei,
Venäjänkielessä käyteään paljon ns. hellyttelynimiä,
esim.Viktor voi olla Viitjuha, Ivan voi olla Vanja.

Kysyn: Mitä tällaisia "lempinimiä" voi olla nimelle SONJA.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Martti Kahlan ja Pirjo Mikkosen toimittama Venäläisten henkilönnimien opas (Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2005) listaa Sonjan etunimien deminutiivimuotojen joukkoon, eli Sonja itsessään on kutsuma- tai hellittelynimi. Perusnimiluetteloissa (2192 miehennimeä, 1500 naisennimeä) Sonja ei ole mukana lainkaan.

Sonja on deminutiivimuoto miehennimille Edison, Edisson, Jason, Nelson, Samson ja Sasoni sekä naisennimille Sofija, Sofja, Solomonija ja Soveta.

5 ääntä

Kommentit

Voihan Sonjasta muodostaa vielä kaksinkertaisen hellittelynimen Sonjuška, joka on tuttu venäläisestä kirjallisuudesta.