Vasta ostamassani autossa on takana hai-symbolikuva. tiedän kristillisyyteen liittyvät kalasymbolit jne. mutta hain kuvaa en ole ennen nähnyt enkä…

Kysytty

hei
Vasta ostamassani autossa on takana hai-symbolikuva. tiedän kristillisyyteen liittyvät kalasymbolit jne. mutta hain kuvaa en ole ennen nähnyt enkä hakemisellakaan löytänyt. Lieneekö kyse käytännön pilasta vai hai jotakin erityistä? Kuva on noin viisi senttiä leveä ja kolme korkea värityksen ollessa harmaa. Äkkiä katsoen muistuttaisi kyllä valkohaita, mutta tyylitellysti. osaatteko auttaa symbolin merkityksen etsinnässä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Symbolit & merkit -kirjan (Gummerus, 2009) mukaan hai on "miehisen voiman, metsästystaidon ja verenhimoisuuden symboli", jota kunnioitetaan etenkin Tyynenmeren ja Afrikan kulttuureissa. Hai esiintyy niissä miehuusseremonioissa ja toteemieläimenä. Oseaniassa hai on suosittu esi-isähahmo, ja Australian aboriginaaleille se on luojahahmo.

Hain symbolista merkitystä pohdittaessa lienee syytä muistaa myös tiedotusvälineiden ja viihdeteollisuuden mytologisoima "tappajahai": "Hai saa monen ihmisen tuntemaan kylmiä väreitä selkäpiissään. Tuntemuksia ovat olleet omiaan nostattamaan sensaationälkäinen lehdistö ja myös mm. suosikkielokuvaksi kohonnut Tappajahai. -- Haiden ihmissyönti nousi otsikoihin 1916, kun New Yorkin lähistöllä 2,6 metriä pitkä valkohai tappoi kesä-heinäkuussa neljä uimaria. Hait ovat tappaneet ihmisiä sen jälkeenkin, joskin uimarannoilla hyökkäykset ihmisten kimppuun ovat vähentyneet tuntuvasti. Tämä johtunee pääosin valkohaiden vähenemisestä mutta myös mm. rantojen suojaksi asetetuista haiverkoista. Nykyään hai hyökkää ihmisen kimppuun noin 100 kertaa vuodessa ja näistä kymmenkunta johtaa ihmisen kuolemaan." (Kalat, sammakkoeläimet ja matelijat. Weilin+Göös, 2000)