Minkä veljeskunnan Risti on Suomenlinnan ison Mustasaaren kalliolla?

Kysytty

Minkä veljeskunnan Risti on Suomenlinnan ison Mustasaaren kalliolla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt tietoa Isolla Mustasaarella sijaitsevasta rististä, mutta sellainen löytyisi Kirkko ja kaupunki -lehden mukaan Kustaanmiekasta. Tämä hieman sotki, mutta Suomenlinnan matkailuneuvonnasta osattiin selittää tietojen epäsuhta.

Suomenlinnan matkailuneuvonnasta ystävällisesti vastattiin seuraavaa:"Kyseessä on, aivan oikein, Coldinu ritarikunnan risti. Coldinu on jo keskiajalla perustettu merenkulkijoiden ritarikunta. Suomessa Coldinu perusti Viaporiin Månans Coldin paikallisen ritarikunnan 1766, jonka toiminta katkon jälkeen aloitettiin uudelleen vuonna 1987.

Ritarikunnalla on tapana asettaa ristejä navigoinnin kannalta tärkeisiin kohteisiin. Alun perin Suomenlinnaan sijoitettu risti sijaitsi Kustaanmiekalla, mutta se siirrettiin Vallisaareen ilkivallan takia. Iso Mustasaaren risti Tykistölahdella asennettiin muutama vuosi sitten."

Lähde
Löytöretkeilijöiden perinne jatkuu Suomessa: salaseura pystyttää ristejä rannikolle. Kirkko ja kaupunki 20.7.2017.