Otsikko
Varauksen noutoaika Vaski-kirjastoissa

Kysytty

Varasin äsken kirjan joka on lainassa muualla, ja lainan eräpäivä on 08.08.2020. Noutamattomasta varauksesta peritään 5€ maksu, mutta milloin minun on viimeistään noudettava kirja? Onko aikaa vain se 08.08. päivä vai onko noutoaika yhtään joustava?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Edellisen lainaajan tulisi palauttaa laina eräpäivänä, mutta ainahan näin ei käy. Joskus laina palautuu aikaisemmin tai myöhemmin (jolloin asiakas joutuu maksamaan lainasta myöhästymismaksua). Kun laina aikanaan palautuu ja teos on perillä varauksen noutopaikassa, saat siitä ilmoituksen. Ilmoituksessa lukee viimeinen noutopäivä. Tavallisesti noutoaika on seitsemän päivää. Kirjastoautoissa noutoaika on kuitenkin pidempi autojen erilaisista aikatauluista johtuen. Noutoilmoitus lähetetään valintasi mukaan joko sähköpostina, tekstiviestinä tai kirjeenä. Kirjeitse lähetettävät saapumisilmoitukset voivat joissain tapauksissa saapua kovin lähellä viimeistä noutopäivää. Näet oman ilmoitustapasi ja voit muuttaa sitä verkkokirjaston Omat tiedot -sivulla. Avaa lomake "Tee viestiasetusten muutospyyntö" ja tee haluamasi muutokset. Kannattaa tarkistaa myös, että yhteystiedot ovat ajan tasalla.

Varaus on maksutonta, jos sen noutaa viimeistään ilmoituksessa annettuna noutopäivänä. Noutamattomasta varauksesta peritään 2 euron maksu.

Lisätietoa varaamisesta ja maksuista löydät Vaski-kirjastojen nettisivuilta: https://vaski.finna.fi/Content/asiakkaana