Varasin 21.6 klo 17.00 kirjan ja se onnistui. Sen sanotaan olevan Lauttasaaressa hyllyssä ja noutopaikkana Richardinkatu Helsingissä. Kuinka pian kirja on…

Kysytty

Varasin 21.6 klo 17.00 kirjan ja se onnistui. Sen sanotaan olevan Lauttasaaressa hyllyssä ja noutopaikkana Richardinkatu Helsingissä. Kuinka pian kirja on noudettavissa Richardinkadulta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjan siirtyminen Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteestä toiseen kestää noin kaksi arkipäivää. Jos varaus on tehty 21.6. ja se on ehditty ottaa päivän aikana hyllystä, se luultavasti ehtii perille 23.6. Aika on kuitenkin vain suuntaa antava, sillä matka voi kestää pidempäänkin, jos varaus eksyy väärään paikkaan tai sen kulkuun tulee jokin muu ongelma. Hyvin pienistä kirjastoista kuljetukset lähtevät harvemmin, joten niistä tilatuissa kirjoissa voi kestää huomattavasti pidempään. Espoon, Vantaan ja Kauniaisten puolelta tulevissa varauksissa menee yleensä ainakin yksi päivä enemmän kuin Helsingin sisältä tulevissa varauksissa.

Varausilmoitukset sähköpostiin lähtevät yöaikaan, joten torstaina saapuneesta varauksesta lähtee ilmoitus torstain ja perjantain välisenä yönä. Varauksen voi kuitenkin hakea heti, kun näkee, että HelMetin omissa tiedoissa lukee teoksen kohdalla ”Odottaa noutoa”.