Vanha sukulaiseni miettii, mitä nimitystä on käytetty kypärämyssystä eli kommandopiposta. Todennäköisesti hän etsii jotain murrenimitystä ja mielestäni olen…

Kysytty

Vanha sukulaiseni miettii, mitä nimitystä on käytetty kypärämyssystä eli kommandopiposta. Todennäköisesti hän etsii jotain murrenimitystä ja mielestäni olen itsekin joskus jollain alueella kuullut aivan toisen nimen tuolle päähineelle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löysin seuraavia synonyymejä kypärämyssylle:
Villakypärä
Kypäräpipo
Kypärälakki
Huppupipo
Lisäksi on sanoja, jotka ehkä yleensä tarkoittavat toisen lakin tai kypärän alla pidettävää hupun tyyppistä päähinettä. Joskus niitäkin käytetään kuten edellisiä:
Aluspipo
Alusmyssy
Aluslakki
Aluspipo
Kypärähuppu
Alulakki (murreilmaisu)

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kyseessä lienee murresana ja mahdollisesti itäisessä Suomessa läytetty, ei siis mikään noista.

Meidän perheessä sitä kutsuttiin nimellä hilkka. Tiedän, että joissakin paikoin hilkka tai hilkku on kumminkin ollut nauhoilla leuan alle sidottava juttu - toisaalla taas esim. sairaanhoitajan tärkätty päähine on ollut hilkka.

Minun sanavarastossani kyseinen malli on ollut huovi