Otsikko
Miksi kokeilla on korkeat tötteröhatut?

Kysytty

Miksi kokeilla on korkeat tötteröhatut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Korkeiden kokinhattujen (la toque blanche) alkuperästä on esitetty useita teorioita, joista mitään ei voida ehdottoman varmasti osoittaa muita oikeammaksi. Yhden teorian mukaan malli on peräisin kreikkalaisten ortodoksipappien päähineistä. Luostarit tarjosivat turvapaikkoja barbaareilta ja niihin paenneiden joukossa oli keisarillisen perheen palveluksessa olleita kokkeja, jotka luostarien keittiöihin sijoituttuaan ottivat eräänlaisina valepukuina käyttöön isäntiensä asuja muistuttavat kaavut ja päähineet sulautuakseen joukkoon paremmin - valkoiset mustan asemesta. Maltillisempien tulkintojen mukaan nykymallinen kokinhattu on vähittäisen kehityksen tulosta. Tavallisimmin ansio mallin kehittämisestä suodaan ranskalaisille - samoin sen popularisointi, joka ajoittuu 1900-luvun alkupuolelle.

Juha Tanttu kirjoittaa toquesta seuraavasti: "Hattutyyppi on 1600-luvulta, jolloin se oli nykyistä matalampi ja litteämpi." Kokinhatun korkeudessa voi nähdä yhteyden myös taikurinhattuun: "Keittiömestari Alain Chapel -- näkee kokin taikurina joka luo todellisuutta, turvallisuuden kauppaajana. Jos kokki pannaan keskelle ikävystynyttä seuruetta, niin pian alkavat ilmeet ja katseet ilahtua ja odotella ihanuuksia. 'Nähdessään kokinhattuni paatuneinkin muuttuu lapseksi. Siksi liikun aina kaunis, tärkätty puuvillahattu päässäni.'"

Kokinhatun vaikuttava ulkonäkö saattaa hyvinkin olla yksi tärkeimmistä sen ulkonäön kehkeytymistä muokanneista tekijöistä. On esitetty sellainenkin ajatus, että kokinhatun korkeudella on osoitettu käyttäjänsä arvoasemaa keittiössä: mitä korkeampi hattu, sitä ylempiarvoinen kokki keittiön hierarkiassa. Tämä verrattain tavallinen tulkinta löytyy esimerkiksi Wikipediasta - ilman lähdeviitettä, tosin.

http://www.chefharvey.com/toque.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Chef%27s_hat
Juha Tanttu, Ranskan ilot : valittuja ruoka- ja muita sanoja. WSOY, 1991