Miksi tonttulakissa on tiuku?

Kysytty

miksi tonttulakissa on tiuku?

Vastaus

Vastattu

Pohjoismaisen tontun perushahmon loi ruotsalainen taiteilija Jenny Nyström. Nyströmin tontut olivat pukeutuneet pohjoismaalaisen talonpojan perinteelliseen kansanasuun. Ensimmäisissä värillisissä tonttukuvissa hiippalakki oli punainen ja puku harmaa tai vihertävä.

Varmimmin tontun tuntee päähineestä. Pitkä, suippopäinen myssy eli hiippa on tonttujen  - ja katolisten piispojen -  virkalakki. Hiippa on vanha myssyn malli. Antiikin Roomassa suippenevaa fryygialaismyssyä käyttivät vapautetut orjat. Keskiaikainen porvarin hiippa muistutti pikkulapsen kypärämyssyä, 1300-luvun aatelismies kietaisi pitkän myssynkärjen leukansa alta pään päälle. Ranskan vallankumouksen tunnusvaatteeksi nousi fryygialaismyssy, joka somistettiin trikolorikokardilla. Tonttuvillityksen myötä hiippa on rajoittunut lähinnä pikkulapsen myssyksi ja joulun karnevaalivaatteeksi.

Tonttulakin karnevalistinen käyttö on ehkä syynä siihen, miksi ihmisten käyttöön tarkoitetuissa tonttulakeissa on tiuku. Voisi kuvitella, että se on lainattu tonttulakkiin perinteisestä harlekiinin asusta. Oikeaoppiseen tonttulakkiin ei tiuku kuulu: Nyströmin luoman tonttuhahmon hiippalakissa ei sellaista ollut; Rudolf Koivun klassisissa joulukuvituksissa tonttujen päähineissä oli villatupsut.

Tontun oli epäilemättä tarkoituksenmukaista liikkua askareissaan mahdollisimman hiljaa. Äänettömyyden vaatimus korostui entisestään, kun tontut kirjailijoiden ja kuvittajien käsissä vähitellen muuttuivat vanhoista kodinhaltijoista joulupukin asiamiehiksi, jotka lähetettiin valvomaan lasten askareita hyvässä ja pahassa. Tässä tärkeässä tehtävässä onnistuminen suorastaan edellytti mahdollisimman suurta äänettömyyttä, jotta tontut pääsivät hiipimään mahdollisimman suotuisiin tarkkailuasemiin. Helisevä tiuku varoittaisi tarpeettomasti tontun läsnäolosta - tästä syystä sellaista ei oikeassa tontun päähineessä ole. Pikkujoulujen ja joulun ajan ihmistonttuilijat toilailuineen ovat sitten asia erikseen: heidän varustamisensa varoitusvälineillä on mitä suurimmassa määrin paikallaan.

Lähteet ja kirjallisuutta:
Ritva Lehmusoksa, Joulu, joulu, armas aika : suuri suomalainen joulukirja
Kai Linnilä, Vanhan ajan joulu
Aki Pulkkanen, Pohjolan joulu : perinteitä kekristä nuuttiin
Sinikka Salokorpi, Joulupukin tarina
Sari Savikko, Joulukirja

5 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Upeeta, mahtavaa!!!
Aivan ihanaa paneutumista asiaa 🥰