Otsikko
Tarvitsisin kuvan karpuusista, joka oli 1600-1700-luvun krenatöörien korkea, lieritön hattu, varustettu usein metallisella otsakilvellä. En ole löytänyt…

Kysytty

Tarvitsisin kuvan karpuusista, joka oli 1600-1700-luvun krenatöörien korkea, lieritön hattu, varustettu usein metallisella otsakilvellä. En ole löytänyt googlettamalla mielestäni oikeanlaista (lierihattuja löytyi). Olisiko jossakin tuon ajan historiaa käsittelevässä kirjassa kuvaa tällaisesta hatusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Wikipediasta löytyi jonkinlainen kuva Karoliinien kenttätyöläisestä, jolla näyttää olevan päässä kuvatunlainen hattu. Kuva on otsakkeen taistelut alla, sivulla http://fi.wikipedia.org/wiki/Karoliinit_(sotilaat)#Taistelussa_2
Myös teoksessa Bruhn, Wolfgang: Pukuhistorian kuvasto on erilaisia sotilaiden asusteita, mutta ei mielestäni noinkaan selkeää kuvaa kuin tuo Wikipedian kuva.