Julkaisen omakustannekirjan. Kirjan taittoa mietin, sen tekee kyllä ammattilainen, mutta silti, jännittää, mitä kaikkea takakannessa täytyy olla, jotta kirja…

Kysytty

Hei. Julkaisen omakustannekirjan. Kirjan taittoa mietin, sen tekee kyllä ammattilainen, mutta silti, jännittää, mitä kaikkea takakannessa täytyy olla, jotta kirja on "kirja".
Mitä tunnuksia ("viivakoodeja") kirjan takakanteen tulee laittaa, jotta se olisi mahdollista saada myös kirjastojen hyllylle tarjolle lukijoille? Liimataanko koodi kirjaan tarralla vai kuvana painon yhteydessä? Onko tunnukselle jokin vakiopaikka vai valitseeko taitto hyvän paikan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei, kirjojen ulkoasut ovat melko vaihtelevia, mutta omakustanteisiin hankitaan aiempaa enemmän ISBN-tunnuksia. Kansalliskirjaston ISBN-käyttöoppaan mukaan kirjalle pitäisi hankkia ISBN mikäli kirjaa on saatavilla jakeluketjujen (esim. kirjakaupat) kautta.Tällöin se myös pitäisi merkitä mm. takakannen alareunaan. Ohessa linkki ISBN-käyttöoppaaseen.

https://www.kiwi.fi/pages/viewpage.action?pageId=105481153&preview=/105481153/105481152/ISBN-k%C3%A4ytt%C3%B6opas.pdf