Valvotaanko etnisten kauppojen elintarvikkeiden turvallisuutta kuinka hyvin? Esim.pakastekalojen raskasmetallipitoisuudet,kanojen salmonella jne.

Kysytty

Valvotaanko etnisten kauppojen elintarvikkeiden turvallisuutta kuinka hyvin? Esim.pakastekalojen raskasmetallipitoisuudet,kanojen salmonella jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pelkästään etnisiä kauppoja koskevasta valvonnasta en löytänyt tietoa. Oletan, että ne kuuluvat saman valvonnan piiriin kuin muutkin kaupat. Yleisesti ottaen Suomessa elintarvikkeiden turvallisuuden ja myynnin valvonta on usean viranomaisen yhteistoimintaa. Viranomaisina toimivat ainakin Ruokavirasto, Tulli, Aluehallintovirastot ja kunnat. Lisäksi Päivittäistavarakauppa ry (PTY) pyrkii edistämään päivittäistavarakauppojen vastuullista toimintaa. Ruokavirasto johtaa ja kehittää elintarvikevalvontaa koko Suomen alueella. Kunnat tekevät suurimman osan elintarvikevalvonnasta. Aluehallintoviraston tehtävänä on ohjata ja arvioida alueellaan olevien kuntien suorittamaa elintarvikevalvontaa. Ruokavirasto muun muassa valvoo kolmansista maista (EU:n ulkopuolelta) tulevia kasvien, eläinten ja eläimistä saatavien tuotteiden tuontia. Tulli puolestaan valvoo EU-jäsenmaista ja kolmansista maista tulevia muita kuin eläimistä saatavia elintarvikkeita (esim. juomat, makeiset, keksit). (Ruokavirasto, PTY)

Valvonta perustuu lainsäädäntöön. Ruokaviraston sivulla on koottuna elintavikkeita koskevia ohjeita ja lainsäädäntöä, johon voi tutustua tästä linkistä. https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/elintarvikeala/ohjeet/

Päivittäistavarakaupat on velvoitettu omavalvontaan. PTY on nettisivujensa mukaan kehittänyt myymälöiden omavalvontaan yhtenäistä ohjeistusta ja toimintamallia. Sivulla kerrotaan "PTY:n omavalvontaohjeistusta noudattamalla myymälä varmistaa, että sen toiminta täyttää lainsäädännön vaatimukset. Ohjeistuksen arviointi nostaa sen painoarvoa. Toiminnan yhteiset raamit takaavat, että kuluttaja voi luottaa tuoteturvallisuuteen kaikkialla Suomessa." Tässä linkissä on lisää tietoa omavalvonnasta https://www.pty.fi/kaupan-toiminta/myymaloiden-omavalvonta/.

Lähteet:

Päivittäistavarakauppa ry. https://www.pty.fi/. (2.4.2023)

Ruokavirasto. https://www.ruokavirasto.fi/. (2.4.2023)