Onko olemassa ajantasalla olevaa elintarvikelainsäädäntöä Virossa englannin tai suomenkielellä?

Kysytty

Onko olemassa ajantasalla olevaa elintarvikelainsäädäntöä Virossa englannin tai suomenkielellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Internetistä löytyy Viron säädösten englanninkielisiä käännöksiä osoitteesta http://www.legaltext.ee/en/andmebaas/ava.asp?m=022

Sanalla food löytyi 15 säädöstä.

Elintarvikkeita koskeva säädöstö on tietysti paljon runsaampi kuin edellämainitut 15 säädöstä ja käsittää myös säädöksiä, jotka eivät suoraan käsittele elintarvikkeita, kuten esim. kuluttajansuojalainsäädäntö.

Viron liittyminen Euroopan unioniin toi runsaasti uusia elintarvikkeita koskevia säädöksiä Viroon. EU-asetukset ovat suoraan jäsenmaassa voimassa olevaa oikeutta, eikä niitä tarvitse erikseen siirtää jäsenvaltion lainsäädäntöön. Viron liittymissopimuksessa (joka voi sisältää viron liittyviä poikkeusoikeuksia eu-säädöksistä) ja EU:n vironkielelle käännettyjen eu-säädösten joukossa on myös runsaasti elintarvikkeita koskevia direktiivejä, jotka on saatettava valtion sisäisin toimin voimaan. Meillä ei ole tietoa kuinka kattavasti ko. direktiivit on virossa jo saatettu voimaan.

Uusien jäsenmaiden EU-säädösksistä löytyy tietoa osoitteesta:
http://europa.eu.int/eur-lex/fi/accession.html