Tyttöni nimi on Martha. Mitä nimi tarkoittaa ja keitä Marthoja on ollut olemassa. Onko Pyhää Marthaa ollut?

Kysytty

Tyttöni nimi on Martha. Mitä nimi tarkoittaa ja keitä Marthoja on ollut olemassa. Onko Pyhää Marthaa ollut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Martha (tai Suomessa useimmiten Martta) on alunperin heprealais-aramealainen nimi, jonka merkitys on "valtiatar" tai "emäntä". Uudessa testamentissa Martta oli toimelias Lasaruksen ja Marian veli (Luuk. 10:38-42, Joh. 11:17-28). Martha (Martta) onkin perheenemäntien taivaallinen suojelija. Häntä pidetään myös majatalonpitäjien, kokkien, palvelijoiden ja maallikkosisarten suojelijana. Hänen mukaansa on nimetty myös kotitalousneuvontaa antava kansalaisjärjestö Marttaliitto.
Tunnettuja Marthoja (siis juuri kirjoitusasussa Martha) ovat esim. seuraavat naiset:
Martha Washington (USA:n ensimmäisen presidentin vaimo)
Martha Graham (tanssija ja koreografi)
Martha Gellhorn (journalisti)
Martha Stewart (liikenainen, toimittaja, kirjoittanut kirjoja erityisesti kotitaloudesta, esiintynyt televisiossa)
Martha Coolidge (elokuvaohjaaja)
Martha Plimpton (näyttelijä)
Martha-nimestä on luonnollisesti eri maissa erilaisia kirjoitusmuotoja, joten tunnettuja Marthoja on muitakin kuin nämä amerikkalaiset naiset (esim. Suomessa taidemaalari Martta Wendelin).
Lisää tietoa saa seuraavista kirjoista:
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja
Pyhiä miehiä ja naisia
Room, Adrian: Dictionary of First Names
Saarikalle, Anne & Suomalainen, Johanna: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön