Tunteeko ihmiskunnan (lähi)historia mitään kriisiä, jota voisi verrata Corona-kriisiin?

Kysytty

Tunteeko ihmiskunnan (lähi)historia mitään kriisiä, jota voisi verrata Corona-kriisiin?

Vastaus

Vastattu

Lääketieteelliseltä kannalta tarkasteltuna erilaisia epidemioita on ollut lukuisia, esim. isorokko, musta surma, espanjantauti, kolera, malaria ja tuberkuloosi. Osa näistä on saatu hävitettyä, osa on joukossamme edelleen ja uusia on odotettavissa tulevaisuudessakin. Tarkemmin näihin ja muihin epidemioihin voi tutustua esim. Tieteen kuvalehden artikkelissa https://tieku.fi/laaketiede/sairaudet/historian-10-pahinta-epidemiaa .

Jokaisella kriisillä on aina omat erityispiirteensä. Tällä hetkellä vallitsevassa Korona-kriisissä on kovasti korostunut paitsi sen lääketieteellinen puoli myös sen vaikutus eri valtioiden sekä maailman talouteen. Ehkä siinä mielessä tämän kriisin voi ajatella poikkeavan muista lähihistorian kriiseistä, vaikkapa toisesta maailmansodasta. Korona osoittaa, miten riippuvaisiksi muista ihmisistä jopa aivan maailman toisella puolella olemme tulleet. Globalisaatio on "kutistanut" maailman niin hyvässä kuin pahassakin. Tapahtumat maailman toisella laidalla eivät ole vain heidän, vaan mitä suurimmassa määrin myös meidän.