Koronavilkku vilkuttaa jos altistuminen on mahdollista. Mutta eikö näiden sairastuneiden tarvitsisi olla eristyksissä? Vai mitä en nyt ymmärrä...?

Kysytty

Koronavilkku vilkuttaa jos altistuminen on mahdollista. Mutta eikö näiden sairastuneiden tarvitsisi olla eristyksissä?
Vai mitä en nyt ymmärrä...?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koronatartunta voi olla alussa jonkin aikaa oireeton. Oireiden alettua henkilö menee yleensä testiin. Saatuaan testistä tiedon, että hänellä on koronavirus, henkilö ilmoittaa tästä Koronavilkku -sovellukseen. Tällöin sovellus lähettää tiedon mahdollisesta altistumisesta niille sovelluksen käyttäjille, jotka ovat olleet oireettoman/oireisen tartunta-ajan aikana kontaktissa sairastuneen kanssa.

Joillakin koronatartunta taas ei aiheuta minkäänlaisia oireita. Jos joltain henkilöltä löytyy koronavirus, saattaa testaamalla myös hänen kontakteistaan löytyä tartuntaa oireettomana kantavia muita henkilöitä. Tällöin tämä oireeton henkilö on saattanut liiikkua ympäriinsä kantaen tartuntaa siitä itse täysin tietämättömänä ja altistanut näin muita tartunnalle.

Koronaa sairastavat ovat toki siis eristyksissä, mutta tauti voi tarttua myös oireettomana aikana tai virusta kantavalta oireettomalta henkilöltä, jolloin tartunnan saaneen henkilön kanssa kontaktissa olleet ovat myös altistuneet tartunnalle.

Tietoa koronasta, sen oireista ja tarttumisesta löytyy Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen sivuilta, https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

Lisää Koronavilkusta ja se toiminnasta voi lukea Koronavilkun sivulta,
https://koronavilkku.fi/