Voiko piereskely levittää coronavirusta? K.o. virus tarttuu limakalvojen kautta. Viruksia ja/tai niiden osia etsitään jätevesistä. Jos elävää virusta on…

Kysytty

Voiko piereskely levittää coronavirusta?

K.o. virus tarttuu limakalvojen kautta. Viruksia ja/tai niiden osia etsitään jätevesistä.

Jos elävää virusta on jätevesissä, niin virus selviää ruoansulatuskanavan läpi.

Siis: piereskely voi levittää covid-19:ta. Tämä on maallikon johtopäätös; mutta onko asiaa selvitetty, ja jos on, niin mikä on tulos?

Vastaus

Vastattu

THL tutkii Suomessa uuden koronaviruksen (SARS-CoV-2) esiintymistä mittaamalla jätevesistä viruksen geeniperimää eli RNA:ta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää viruksen esiintyvyyttä eri alueilla. RNA-tulos ei kerro, onko virus vielä tartuntakykyinen.

Tuoreen tutkimuksen mukaan SARS-CoV-2 ei näytä säilyvän tartuntakykyisenä ulosteessa, vaikka COVID-19-tautiin sairastuneiden ulostenäytteissä oli runsaasti koronaviruksen RNA:ta.

Toisaalta taas viime vuosikymmenen SARS-epidemian jälkeen tehdyn tutkimuksen mukaan alkuperäinen SARS-CoV saattaa tarttua jäteveden kautta.

Mitä taas piereskelyyn tulee, näyttää siltä, että vaatteet estävät tehokkaasti ulostepartikkelien pääsyn ilmaan piereskelyn aikana.

Piereskelyyn liittyy myös laajalti jaettuja kohteliaisuuskäytäntöjä. Monien mielestä ei ole soveliasta piereskellä muiden ihmisten läsnäollessa, mikä tekee tämän jo ennestäänkin lähinnä teoreettisen tartuntareitin vielä epätodennäköisemmäksi.

Nykytietämyksen valossa uuden koronaviruksen tarttuminen piereskelyn kautta vaikuttaa siis hyvin epätodennäköiselta.