Otsikko
Kuuluvatko IBDtä sairastavat riskiryhmään?

Kysytty

Kuuluvatko IBDtä sairastavat riskiryhmään?

Vastaus

Vastattu

Tulehdukselliset suolistosairaudet eivät Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan kuulu selkeästi koronan riskiryhmiin. Potilaan saama vastustuskykyä heikentävä lääkitys voi kuitenkin lisätä riskiä sairastua vakavaan koronainfektioon ja siksi siirtää potilaan riskiryhmään. IBD-sairaudet voivat myös lisätä koronaan sairastuneen tukosriskiä.

ibd.fi -sivustolla täsmennetään asiaa näin : "Suolistosairaus ei automaattisesti tarkoita riskiryhmään kuulumista. THL:n linjauksen mukaan (16.3.) riskiryhmää ovat mm. henkilöt, joilla on sairaus, johon saa vastustuskykyä heikentävää hoitoa. Suolistosairauksien hoidossa voidaan käyttää hoitona vastustuskykyä heikentäviä kortikosteroideja (prednisoloni, budenosidi), metotreksaattia, merkaptopuriinia, atsatiopriinia sekä biologisia lääkkeeitä. Mikäli käytössä on jokin yllämainituista lääkkeistä, tulee annettuja ohjeita sekä aiemmin mainittuja varotoimia noudattaa tiukasti.

Jos et tiedä, onko lääkityksesi vastustuskykyä heikentävä, lue pakkauksen tuoteseloste, tai katso lisätietoja lääkityksestä Crohnin taudin osalta täältä >> ja colitis ulcerosan osalta täältä >>"

Linkki THL:n sivulle riskiryhmistä:

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

IBD ja muut suolistosairaudet r.y. kerää päivittyvää tietoa verkkosivuilleen:

https://ibd.fi/koronavirus-ja-suolistosairaudet/