Tullaanko Sofi Oksasen Koirapuistoa kääntämään muille kielille, esim. ruotsiksi?

Kysytty

Tullaanko Sofi Oksasen Koirapuistoa kääntämään muille kielille, esim. ruotsiksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sofi Oksasen Koirapuiston (2019) käännösoikeudet on myyty toistaiseksi jo 20:lle kielelle. Teos tullaan kääntämään ruotsiksi, sekä usealle muulle kielelle.

(Päivitetty 1.3.2023) Teos on käännetty maaliskuuhun 2023 mennessä 18:lle kielelle, http://dbgw.finlit.fi/kaannokset/lista.php?order=author&asc=1&lang=FIN ja oikeuksia on lisäksi myyty 8:lle kielelle.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran ylläpitämältä Suomalaisen kirjallisuuden käännökset -tietokannasta löydät listan käännöksistä ja käännösoikeuksista.

http://dbgw.finlit.fi/kaannokset/index.php?lang=FIN

2 ääntä

Kommentit

Tilanne kaksi vuotta myöhemmin

Ilmestynyt (18): arabia, englanti, espanja, hollanti, islanti, kroatia, liettua, norja, puola, ranska, romania, ruotsi, saksa, tanska, tsekki, ukraina, unkari, viro.
Käännösoikeudet myyty (8): albania, heprea, georgia, makedonia, portugali, serbia, sloveeni, turkki.

Kirjaston vastauksessa mainittua korean kieltä ei ole tietokannassa teoksen julkaisseiden eikä oikeudet ostaneiden osuuksissa.

Toisin kuin kirjaston vastauksen mukaan oli kaksi vuotta sitten, käännöstietokannassa ei luetella julkaisumaita, vaan kielet ja kustantajat. Esimerkiksi oikeudet albanian ja makedonian kielille tehtäviin käännöksiin on ostanut sama Skopjessa toimiva kustantaja. Englanninnoksella on kolme kustantajaa kolmessa eri maassa.

Vastausta päivitetty 1.3.2023. Toimitus