Otsikko
Tulisiko hevoskastanjan (Aesculus hippocastanum) idättämistä yrittää ulkona, jolloin jäljittelsin luonnon olosuhteita vai tulisiko sitä koettaa idättää hieman…

Kysytty

Tulisiko hevoskastanjan (Aesculus hippocastanum) idättämistä yrittää ulkona, jolloin jäljittelsin luonnon olosuhteita vai tulisiko sitä koettaa idättää hieman lämpimämmässä sisällä vai olisiko parasta säilyttää siemeniä talvi jääkaapissa ja keväällä laittaa siement ruukkuihin ? Minulla on hevoskastanjan siemeniä ja koetan kasvattaa niistä ensivaiheessa taimia

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tammen suuren puutarhakäsikirjan (osa 3) mukaan hevoskastanjia voi lisätä siemenistä, jotka kylvetään syksyllä ulos. Jos siemenet kylvetään keväällä, ne on säilytettävä talven yli viileässä paikassa kosteassa hiekassa. Hevoskastanjaa voi kasvattaa Etelä-Suomessa.