Otsikko
Tule luokseni nyt, älä kukkia haudalle kanna Saima Harmajan runo

Kysytty

tule luokseni nyt, älä kukkia haudalle kanna Saima Harmajan runo

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olen silmäillyt kirjastossa olevat Saima Harmajan runokirjat, mutta kysymänne runo ei ole osunut silmääni. Netistä löytyy Maria Ärjen sivu (http://www.mariaarje.fi/174), jossa runo on kokonaisuudessaan. Maria Ärje kertoo sivulla: "löysin pöytälaatikon uumenista erään vanhuksen salaisen toivomuksen, unelman, minkä hän oli hataralla käsialallaan kirjoittanut nyt jo hauraaksi käyneelle paperille". Ilmeisesti runo ei siis ole itse Maria Ärjen kirjoittama.

Tarkistin myös Lahden kaupunginkirjaston ylläpitämän käännösrunoaiheisen tietokannan, josta selvisi, että tämä runo ei näyttäisi olevan käännetty jostain muusta kielestä. Etsin myös asiasanoilla Kuusankosken runotietokannasta, mutta tuloksia ei tullut. Näin ollen runon kirjoittaja jää selvittämättä.

Maria Ärjen nettisivulla runo on kokonaisuudessaan ja kirjoitustyylistä (kuten loppusoinnuista) voi tehdä päätelmiä. Mielestäni runo ei kuulosta Saima Harmajan tyyliltä.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

15.9.-18 klo 18 alkavassa hyväntekeväisyyskonsertissa Temppeliaukion kirkossa Helsingissä esitän, jos Jumala suo, Reino Sandellin sävellyksen Helli Kaikkosen runoon Tule luokseni nyt.