Tietotekniikka suurkeittiön apuvälineenä. Minkälaisilla hakumenetelmillä/asiasanoilla löytyy asianmukaista ja uutta tietoa?

Kysytty

Tietotekniikka suurkeittiön apuvälineenä.
Minkälaisilla hakumenetelmillä/asiasanoilla löytyy asianmukaista ja uutta tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiasanoina kannattaa käyttää sanoja tietotekniikka ja suurkeittiöt (tai katkaista sana i:n jälkeen). Kokeilin tietotekniikan kaverina myös ruokahuolto- ja suurtaloudet -sanoja, mutta tulos ei kauheasti parantunut.

Tampereen kaupunginkirjastosta löysin vain yhden kirjan:
Keskiajan kesteistä kestävään matkailuun: artikkelikokoelma Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja takousalan vuoden 2002 opinnäytetöistä. Metson molemmat kappaleet näyttivät olevan juuri nyt lainassa, mutta kirjaa voi varata sieltä.

Kirjaston asiakaskoneilla on käytössä artikkelitietokantoja.
Aleksista löysin aiheesta 7 viitettä.
-Lindroth, Lasse-Olof: Omavalvonnan nykytila suurkeittiöissä
(Elintarvike ja terveys 2/2005)
-Tuikkanen, Riitta: Ammattikeittiöiden informaatioteknologia kehittyy (Kehittyvä elintarvike 3/2005)
-Valtonen, Päivi: Tietotekniikka siirtyy ruoanvalmistuslaitteisiin (Aromi 7/2005)
-Ryynänen, Irma: Älykeittiö ravintola Tallissa Mikkelissä (Kehittyvä elintarvike 1/07)
-Komu, Tarja:Uuden tekniikan edelläkävijä (Kotitalous 12/95)
-Luova, Tarja: Atk-järjestelmä suurkeittiöön (Kotitalous 2/92)
-Hämäläinen, Hannu: Tietotekniikka suurkeittiössä (Kotitalous 3/89)

Artosta löytyi kaksi artikkelia noiden lisäksi, mutta ne olivat melko vanhoja:
-Suurkeittiö ja ravintola-alan atk-ohjelmia (Vuosikirja & osto-opas/ suurkeittiö & ravintola 1992)
-Hynninen, Helvi: Kokeilukohteen kokemuksia tietotekniikan soveltamisesta ruokahuoltoon (Suurkeittiö ja Ravintola 1/86)

Ja muuttamalla suurkeittiöt ruokahuolloksi tuli vielä kolme viitettä:
-Dahlstedt, Marja-Liisa: Miten edistyy atk:n käyttö ruokahuollossa (Kotitalous 7-8/87)
-Kuosa, Jaana: tietotekniikan vaikutus ruokahuollon töihin (Kotitalous 11/91)
-Mäkinen, Ulla: Uudet atk-sovellutukset sairaalan ravintohuollossa (Kotitalous 7-8/90)

Suluissa olevien aikakausijulkaisujen saavavuude voi tarkistaa PIKI-verkkokirjastosta, osoitteesta http://kirjasto.tampere.fi/Piki?formid=find2

Vielä kannattaa tarkistaa, löytyykö mitään yliopistokirjastoista, niiden yhteinen Linda-tietokanta on käyettävissä kirjastojen asiakaskoneilla.