Terve Haluaisin tietää mikä kirjat jotka kuuluvat lastenkirjallisuuteen ovat sodan metaforat ? Mitä niillä on yhteistä ? Tiedän esimerkiksi : "Muumit ja…

Kysytty

Terve
Haluaisin tietää mikä kirjat jotka kuuluvat lastenkirjallisuuteen ovat sodan metaforat ? Mitä niillä on yhteistä ?
Tiedän esimerkiksi : "Muumipeikko ja pyrstötähti", myös "Muumit ja suuri tuhotulva". Ajattelen myös Topeliuksen tarinaa : "Koivu ja tähti".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikea kysymys. Tässä muutamia ehdotuksia, mutta varmasti emme voi tietää,  mitä kirjailija on ajatellut. Myös lukija voi ja saa  tulkita sadun toisin kuin kirjailija on ajatellut.

- Astrid Lindgren, Ronja, ryövärintytär

- Yrjö Kokko, Pessi ja Illusia

- C. S. Lewis, Narnian tarinat

- Gösta Knutsson, Pekka Töpöhäntä -kirjat

Alla vielä linkki uutiseen, jossa pohdiskellaan Pekka Töpöhäntä -kirjojen mahdollista yhteyttä toiseen maailmansotaan:

https://yle.fi/uutiset/3-6019584

Yhteistä kirjoille on ainakin yritys selviytyä.

0 ääntä

Kommentit