Otsikko
Televisioruudussa käytetään kahta erilaista aikamerkintää. 1. merkintä 18.10 2. 18:10 Kumpi on oikein? Eikö televisiossa pitäisi näyttää vain yhtä ja oikeaa…

Kysytty

Televisioruudussa käytetään kahta erilaista aikamerkintää.
1. merkintä 18.10
Kumpi on oikein? Eikö televisiossa pitäisi näyttää vain yhtä ja oikeaa merkintää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston suosituksen mukaan kellonajassa erottimena käytetään pistettä, siis 18.10 Englanninkielisessä maailmassa taas on tapana käyttää kaksoispistettä, eli 18:10 Eli suositus on käyttää pistettä, mutta ei kaksoispisteen käyttöäkään varsinaisesti tuomita. Yhdenmukainen merkintä olisi tietysti suositeltavaa.

Lisätietoa mm. näistä

Kielenhuollon käsikirja / Katariina Iisa, Hannu Oittinen, Aino Piehl

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/5.2.html#klo

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit