Teititeltiinkö omia vanhempia vielä 50-luvulla? Luen kirjaa jossa henkilöt tekevät niin, ja aloin ihmetellä oliko tosiaan noin. Miten läheisiä on sitten…

Kysytty

Teititeltiinkö omia vanhempia vielä 50-luvulla? Luen kirjaa jossa henkilöt tekevät niin, ja aloin ihmetellä oliko tosiaan noin. Miten läheisiä on sitten pitänyt tuohon aikaan olla että sinuteltiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Osoitteesta http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=510&ref=2316 löytyvässä Matti Larjavaaran artikkelissa ”Kieli, kohteliaisuus ja puhuttelu” kerrotaan, että teitittely oli vallassa ainakin 1960-luvulle asti. Eroja on kuitenkin ollut maantieteellisesti: Itä-Suomessa teitittely ei ollut niin vahvaa kuin Länsi-Suomessa, jossa Larjavaaran mukaan ”lapset teitittelivät vielä jokin aika sitten vanhempiaan ja jopa vaimot miehiään”. Jos kirja siis sijoittuu Länsi-Suomeen, vanhempien teitittely ei ole kovin kaukaa haettua.

Heikki Paunosen artikkeli ”Kun Suomi siirtyi sinutteluun : suomalaisten puhuttelutapojen murroksesta 1970-luvulla”, joka on ilmestynyt kokoelmassa ”Kielellä on merkitystä” (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2010), kertoisi varmasti laajemmin aiheesta, mutta teosta ei valitettavasti ole tällä vastaushetkellä yhtään kappaletta paikalla, joten en voi katsoa sieltä lisätietoja. Kirjan voi kuitenkin varata, jos asia kiinnostaa tarkemmin.

1 ääntä

Kommentit

Omien vanhempien teitittely tulee Paunosen artikkelissa esiin, kun hän selostaa v. 1976 järjestettyä valtakunnallista lomakekyselyä. Kotikielen Seura ja Postipankki toteuttivat puhuttelutapakilpailun, joka houkutteli kaikenikäisiä mutta eniten nuoria vastaajia.
Kaikista n. 30 000 vastaajasta lähes 8 prosenttia kertoi teitittelevänsä tai teititelleensä omia vanhempiaan. Ikäryhmittäin puhuttelu oli muuttunut odotetusti: 31 - 45-vuotiaista 11 % kertoi teitittelystä, 19 - 30-vuotiaista 5 % ja alle 19-vuotiaista (siis 1950-luvun lopulla syntyneistä ja nuoremmista) enää 2 %. Kaikissa ikäryhmissä teititeltiin isovanhempia merkittävästi yleisemmin kuin omaa äitiä tai isää.
-
Oma kokemus 1950-60-lukujen vaihteesta Pohjois-Suomen maaseudulta tukee tulosta. Sodan jälkeen syntyneistä melkein kaikki sinuttelivat vanhempiaan ja teitittelivät näidän vanhempia. Naapuristossa oli kuitenkin ainakin yksi perhe, jossa 1940- ja 50-luvuilla syntyneet lapset teitittelivät omia vanhempiaan.