Teen yhdeksännen luokan (suurehkoa)projektia vapaavalinnaisesta aiheesta,ja valitsemani aihe on runous. Joten mitä kirjoja kannattaisi lainata esim. runouden…

Kysytty

Teen yhdeksännen luokan (suurehkoa)projektia vapaavalinnaisesta aiheesta,ja valitsemani aihe on runous. Joten mitä kirjoja kannattaisi lainata esim. runouden historiasta,yleensä runoudesta, ja lähinnä viittaan rakkausrunouteen. Suuria auomalaisia runoilijoita? ja heidän teoksiaan?
Ja olisiko osotteita internetissä, missä kerrottaisiin rakkaus runoudesta? (tai yleensä runoudesta...)
Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei

Olet valinnut projektisi aiheeksi kiinnostavan aiheen, mutta myös melko laajan ja moninaisen.
Toivottavasti seuraavat kirjat ovat sinulle hyödyksi ja auttavat myös rajaamaan aihetta.
Kantokorpi, Mervi: Runousopin perusteet, Rikama, Juha: Kirjallisuustieto, Huhtala. Liisi: Pieni kirjallisuustieto, Laitinen, Kai: Suomen kirjallisuuden historia, Lukutikku - kirjallisuuden lukijalle,
Kansojen kirjallisuuus 1-12 (laaja kirjallisuudenhistoria, josta kuitenkin selailemallakin voit löytää
sopivaa aineistoa )

Rakkaus on ollut runouden teemana aina antiikin runoudesta lähtien.Maailman kirjallisuuden klassikoiksi
ovat muodostuneet esim. Sapho: Iltatähti, häälaulu, Petrarca: Sonetteja Lauralle.
Rakkausrunoja on koottu myös antologioihin esim: Runoja rakkaudesta (toim. Jarkko Laine), johon on koottu suomalaisia rakkausrunoja. Mielenkiintoinen on myös kokoelma L.Onervan ja Eino Leinon: Toisillemme.
Sopivia suomalaisia runoilijoita voit etsiä myös teoksesta: Suomalaisia nykylyyrikoita (toim. Helena Saaristo).

Internetistä kannattaa kokeilla seuraavia linkkejä: http://www.kaapeli.fi/~nihil/baabel/, esittelee runoutta tyylilajeittain ja aikakausittain, runoilijahakemisto, http://www.htk.fi/kirjasto/kirjat1.htm - valitse runot, löydät monenlaista tietoa runoilijoista ja runoudesta.

Kirjaston Plussa-aineistotietokannasta http://www.libplussa.fi/ voit myös etsiä lisää aineistoa esim. seuraavilla hakusanoilla, runousoppi, runot ja rakkaus, lyriikka, kirjallisuus ja historia.