Tarvitsisin tietoa urheilu- ja vapaa-ajanvaatteiden (erityisesti tuulipukujen)historiasta ja nykypäivästä Suomessa.

Kysytty

Tarvitsisin tietoa urheilu- ja vapaa-ajanvaatteiden (erityisesti tuulipukujen)historiasta ja nykypäivästä Suomessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aihealueesi on sellainen, ettei siitä ihan helposti löydä tietoa. Kirjastossa käynti on tarpeellinen ja tietoa pitää hakea monella eri tavalla.

Linda-tietokannasta löytyi asiasanalla urheiluvaatteet joitakin kirjallisuusviitteitä, joista saattaisi päästä eteenpäin. Linda on korkeakoulukirjastojen yhteistietokanta ja Tampereen kaupunginkirjastossa asiakkaat voivat käyttää Linda-palvelua. Lindasta löytyi esim. seuraava kylläkin englanninkielinen teos: Sportswear in Vogue since 1910 (Tekijä: Lee-Potter, Charlie). Kyseinen kirja näyttää oleva ainakin Taideteollisen korkeakoulun kirjastossa ja sitä voi pyytää kaukolainaksi, jos haluaa.

Hyvä lähestymistapa tuulipukujen historian selvittämisessä on tutkia tuulipuvuissa käytettyjen materiaalien historiaa sekä yleensä tekstiiliteollisuuden historiaa. Tämä lähestymistapa saattaisi olla hedelmällinen. Tampereen teknillisen korkeakoulun kirjastosta voisi löytyä apua erilaisten tekstiilimateriaalien historian selvittelyssä.

Tampereen kaupunginkirjastossa on suuri määrä erilaisia muodin ja vaatteiden historiaan liittyviä teoksia ja näitä selaamalla saattaisi löytyä jotakin mielenkiintoista. Lehtiartikkelien tietokannoista esim. Aleksi (käytössä Tampereen kaupunginkirjastossa) voisi löytä joitakin aiheeseesi sopivia artikkeleita.