Tarvitsisin tietoa Ruotsin Itä-Intian kauppakomppaniasta esseen tekemiseksi. Hakusana kauppakomppaniat (VESA) ei tuottanut Fennicasta juuri mitään. Onko tietoa…

Kysytty

Tarvitsisin tietoa Ruotsin Itä-Intian kauppakomppaniasta esseen tekemiseksi. Hakusana kauppakomppaniat (VESA) ei tuottanut Fennicasta juuri mitään. Onko tietoa jossain olemassa (suomeksi tai ruotsiksi)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Totta onkin, että Fennicasta löytyy aiheesta yllättävän vähän tietoa, eikä suomenkielistä painettua aineistoa löydy kovin paljon muistakaan lähteistä, esim. lehtiartikkelitietokannoista. Ruotsiksi sen sijaan alkaa löytyä enemmän.

Yliopistokirjastojen yhteistietokannasta Lindasta löytyy asiasanalla 'Ostindiska kompaniet' mm. seuraavat teokset:
-Ostindiska Compagniet : affärer och föremål / [redaktör: Kristina Söderpalm]. Göteborg : Göteborgs stadsmuseum, 2000
-Ostindiska kompaniet : människorna, äventyret och den ekonomisk drömmen / Tore Frängsmyr. Stockhom : Wahlström & Widstrand, 1976
-Svensén, Magnus: Ostindienfarare : en berättelse om ostindiska kompaniet / av Magnus Svensén. Stockholm : Svensk läraretidning, 1945
-Olán, Eskil: Ostindiska Compagniets saga : historien om Sveriges märkligaste handelsföretag / Eskil Olán. Göteborg : Wettergren & Kerber, 1923

Lisäksi tietoa löytyy esim. teoksesta Heckscher, Eli F. Sveriges ekonomiska historia från Gustav Vasa. Andra delen: Det moderna Sveriges grundläggning. Stockholm: Bonniers, 1949.

Kaikkien näiden teosten saatavuutta voit kysyä omasta lähikirjastostasi, jonka kautta voit myös tilata ne tarvittaessa kaukolainoiksi ja jossa pääset halutessasi tutkimaan Linda- ja Aleksi-tietokantoja, jos haluat vielä laajemman hakutuloksen (olen poiminut tähän vain lupaavimman tuntuiset viitteet!)

Internetistä tietoa löytyy paljonkin. Kannattaa tehdä Google-haku ( www.google.com ) sanoilla Ostindiska kompaniet tai Itä-Intian kauppakomppania. Esim. seuraava linkki näyttävää hyvältä:
http://www.utu.fi/agricola/tietosanomat/numero3-99/kauppakomppania.html