Otsikko
Tarvitsisin tiedon siitä, mikä oli aikoinaan ensimmäinen sanomalehti, jota ryhdyttiin julkaisemaan Helsingissä ja mikä oli sen lehden ensimmäinen…

Kysytty

Tarvitsisin tiedon siitä, mikä oli aikoinaan ensimmäinen sanomalehti, jota ryhdyttiin julkaisemaan Helsingissä ja mikä oli sen lehden ensimmäinen ilmestymispäivä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lokakuun 14. päivänä 1828 senaatti antoi luvan kahdelle uudelle lehdelle, Frenckellin kirjapainon ”Tidningar ifrån Helsingfors”-lehdelle ja Waseniuksen painon ”Helsingfors Tidningarille” . Lehtien nimet olivat alun perin olleet samat, mutta viranomainen muutti Frenckellin lehden kohdalla sanojen järjestystä. ”Tidningar ifrån Helsingfors”-lehti ilmestyi ajalla 2.1.1829-30.12.1831 ja ”Helsingfors tidningar”-lehti 3.1.1829-30.11.1866.
Kansalliskirjasto on digitoinut kaikki Suomessa vuosina 1771 - 1890 ilmestyneet sanomalehdet ja ne ovat käytössä tämän palvelun kautta. Lehtinimekkeitä on 165 ja lehtisivuja noin 800 000. Historiallisen sanomalehtikirjaston aineistoa laajennetaan jatkuvasti 1800- ja 1900-lukujen vaihteen lehdillä. Historiallinen sanomalehtikirjasto: http://digi.lib.helsinki.fi/sanomalehti/secure/main.html

Lähde: Suomen sanomalehdistön historia 1-8. Sanomalehtien liitto. 1988-1991