Tarvitsisin lähteitä esitelmääni Agatha Christiestä, eli siis tietoteoksia suomeksi ja englanniksikin käy!

Kysytty

Tarvitsisin lähteitä esitelmääni Agatha Christiestä, eli siis tietoteoksia suomeksi ja englanniksikin käy!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Agatha Christiesta löytyy hyvin paljon aineistoa, vaikeampaa on valita parhaimmat lähteet. Aloita tietojen kerääminen vaikkapa Suomen Dekkariseuran Internetsivuilta, osoite on http://www.dekkariseura.fi/, josta löytyy mm. linkit parhaisiin Internetlähteisiin.

Helsingin yliopiston kirjaston ylikirjastonhoitajan, Kai Ekholmin ja Jukka Parkkisen teos "Pidättekö dekkareista" sisältää Agatha Christien tuotanosta seikkoja, joita et muista teoksista löydä. Helsingin kaupunginkirjastosta löytyvät myös Agatha Christien muistelmat, "Vanha hyvä aikani" ja "Come tell me how you live".

Muitakin kirjoja löytyy runsaasti, esim.
H.R.F.Keatingin toimittama teos "Agatha Christie : first lady of crime" sekä Ruumiin kulttuuri -lehden erikoisnumero "Agathan vuosisata: (100 vuotta Agatha Christien syntymästä)".

Kaupunginkirjastosta löytyvät myös mm.:
Janet Morganin "Agatha Christie : a biography"
Robert Barnardin teos "A talent to deceive : an appreciation of Agatha Christie"

Christien useista henkilöhahmoista saa selon Dennis Sandersin teoksesta "The Agatha Christie companion" ja teoksesta "The Agatha Christie WHO'S WHO".

Agatha Christien tuotantoa esitellään seikkaperäisesti Simo Sjöblomin "Agatha Christie-bibliografiassa".

Suomen dekkariseurasta kannattaa kysellä heidän Agatha Christie -lehtiartikkelikokoelman käyttöoikeudesta, mutta pikaisen artikkelihaun perusteella esim. Kaija Valkosen "Agatha Christien suurin mysteeri"(Kotiliesi 1998; 3; 34-38) ja Risto Raition artikkelit "Hiljaisen lammen syöväreistä"(Ruumiin kulttuuri 1990; 7; 3) ja "Ensin tulee Aa niin kuin Agatha(Dekkarin lukkarinkoulussa)" (Ruumiin kulttuuri 2001; 1; 16-21, 51) vaikuttavat mielenkiintoisilta.

Katso lopuksi myös Tornion kaupunginkirjaston hienoa DekkariNettiä, osoitteesta
http://www.tornio.fi/kirjasto/tuu/dekkarit/kirjailijat/agatha.htm.