Tarvitsisin Goethen Faust I:stä kohdan, jossa Faust pohtii Kaarlo Forsmanin kääntämänä näin: Jos keksisin, mi sisäisin on kaikkisuuden yhdytin. Se löytyy aika…

Kysytty

Tarvitsisin Goethen Faust I:stä kohdan, jossa Faust pohtii Kaarlo Forsmanin kääntämänä näin: Jos keksisin, mi sisäisin on kaikkisuuden yhdytin.
Se löytyy aika alusta (Yö). Tämä tuntuu niin kovin vanhanaikaiselta. Miten Manninen ja Juva ovat kohdan kääntäneet? Ja miltä vuosilta kaikki nuo eri käännökset ovat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valter Juvan suomennos Goethen Faustista on vuodelta 1916. Otto Manninen suomensi Faustin vuonna 1929.

Saatte suomennokset kyseisistä kohdista sähköpostiinne.