Otsikko
Tarvitsen aineistoa, jota voisi käyttä valtiohallinnon kielitutkintoon valmistelemisessa. Erityisesti tekstin ymmärtämisen ja kirjoittamisen osioon…

Kysytty

Tarvitsen aineistoa, jota voisi käyttä valtiohallinnon kielitutkintoon valmistelemisessa. Erityisesti tekstin ymmärtämisen ja kirjoittamisen osioon.

Valtionhallinnon kielitutkintojen aihealueet ovat seuraavat:
1. yhteiskunta ja hallinto (esim. sosiaaliturvajärjestelmä, oikeusturva, talouselämä)
2. oma työ ja koulutus
3. sosiaalinen vuorovaikutus
http://www.oph.fi/attachment.asp?path=1,17629,3443,26836,26840

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ehdotan seuraavia teoksia: Iisa, Katariina: Kielenhuollon käsikirja, useita painoksia, uusin v.2006, Kortetjärvi-Nurmi, Sirkka: Viestillä tulokseen, 1997.Ensimmäinen teos käsittelee suomen kielen oikeakielisyyttä, oikeinkirjoitusta ja tekstilajeja. Jälkimmäinen käsittelee vastaavia asioita yhteisöjen, yritysten ja työyhteisöjen näkökulmasta.
Yleisesti työelämässä tarvittavien kirjoittamis- ja viestintätaitojen harjoitteluun voisi käyttää teosta Viestintätaito: opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin, Repo,Irma, 2003.
Sosiaali- ja terveysalan suomen kielen harjoitteluun voisi käyttää teosta Ammattisuomen työkirja sosiaali- ja terveysalalle, Milja Husu, (et al.) 1996.
Erityisesti kirjoittamisen harjoitteluun on olemassa opas Hauskaa kielenhuoltoa!: kirjoittajan opas, Luukkonen, Marsa, 2006.
Kaikkia kirjoja on saatavissa pääkaupunkiseudun kirjastoissa ja niiden saatavuuden voi tarkistaa Helmet-aineistohaussa.

7 ääntä

Kommentit

nistäköhän kirjastosta voisin löytää tämän?
Areena -Yritysviestinnän käsikirja (Kortetjärvi & Nurmi)