Tampereen ratikan vaunuja venytetään 47-metrisiksi. Minkä mittaisia ovat Suomen muiden raitiotiekaupunkien vaunut? Onko niiden pituus muuttunut viime vuosikymmeninä?
Vastaus
Tampereen kanssa vertailukelpoista raitioliikennettä on tällä hetkellä ainoastaan pääkaupunkiseudulla. Turussa liikennöinti päättyi vuonna 1972.
Helsingin vaunukalusto on vuosien mittaan pidentynyt 2-akselisista vaunuista ensin 4-akselisiin, sitten 6-akselisiin ja 8-akselisiin. Ensimmäiset 2-akseliset moottorivaunut olivat vähän alle 9-metrisiä, mutta valtaosa käytetyistä vaunuista oli 10,2 metrin mittaisia. 4-akselisten vaunujen pituus vaihteli välillä 11,5–13,5 m. Merkittävimmät pituusmuutokset tulivat 6- ja 8-akselisten vaunujen myötä: ensimmäisen kerran vuonna 1973 käyttöön otetut 6-akseliset vaunut olivat 20-metrisiä, 1983 liikenteeseen tulleet 8-akseliset vaunut ovat pituudeltaan 25,66–27,6 m. Lokakuussa 2023 alkanut pikaraitioliikenne Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä tapahtuu 34-metrisillä vaunuilla.
Turussa liikennöinti tapahtui etupäässä 10-metrisillä 2-akselisilla vaunuilla; kaikkein varhaisimmat vaunut olivat noin 8 metrin pituisia. Näiden lisäksi kaupungissa oli 8 4-akselista vaunua, jotka olivat 11,6 metriä pitkiä. Turkulaista vaunukalustoa jatkettiin liittämällä moottorivaunuihin samanmittaiset perävaunut (2-akseliset 10 m, 4-akseliset 11,6 m).
Viipurin raitiovaunukalustosta ei ole täydellisiä tietoja käytettävissä, mutta saatavilla olevien tietojen perusteella Viipurin 2-akseliset vaunut ovat olleet pituudeltaan kutakuinkin vastaavia kuin Helsingissä ja Turussa. Myös viipurilaisia moottorivaunuja pidennettiin perävaunuin.
Lähde:
Suomen raitiotieseura
https://www.raitio.org/suomen-raitiotiet-ja-raitiovaunut/helsingin-rait…
Kommentit
Jossakin vaiheessa Helsingin 1970-luvun vaunuihin lisättiin matalalattiainen keskiosa, jolloin kokonaispituus muuttui.
Ovatkohan nuo 1983 liikenteeseen tulleet vaunut niitä ensimmäisiä matalalattiaisia, joiden kanssa oli jatkuvasti ongelmia ja jotka lopulta poistettiin liikenteestä paljon suunniteltua käyttöikää aikaisemmin?
Vähän ennen kuin Mansessa alkoivat ratikoiden koeajelut upouusilla radoilla, oli saman kotimaiseksi sanotun valmistajan uudentyyppisiä vaunuja bongattu Stadin kiskoillakin säännöllisessä liikenteessä. Siis paljon myöhemmin kuin 1983 ja jonkin verran aikaisemmin kuin 2023.
1970-luvulla ja 1980-luvulla Helsingissä käyttöönotetut vaunut (pääosin yhä liikenteessä) olivat 20-metrisiä. Niihin asennettiin 2010-luvulla 6,5 metriä pitkä matalalattiainen välikappale, minkä jälkeen näiden vaunujen pituus on 26,5 metriä.
Vuosina 1998-2004 hankitut ensimmäiset matalalattiavaunut olivat 24 metriä pitkiä. Nämä vaunut ovat jo poistuneet käytöstä.
Vuosina 2013–2019 hankitut nykyiset kantakaupungin matalalattiavaunut ovat 27,6 metriä pitkiä ja ne on valmistettu samalla Otanmäen tehtaalla kuin Tampereen raitiovaunutkin. Myös linjalla 15 viime vuonna ja tänä vuonna käyttöön otetut 34-metriset vaunut tulevat samalta tehtaalta, ja samoja vaunuja on tulossa myös Laajasalon ja Hakaniemen väliselle linjalle.
Tampereella kaikki vaunut ovat 37-metrisiä toistaiseksi. Tulevaisuudessa osa vaunuista pidennetään 47-metrisiksi ja todennäköisesti osa tulevista uusista vaunuista hankintaan suoraan 47 metrin pituisina.
Laajasalon ja linjan 15 vaunuissa on lisäksi optiomahdollisuus pidennykseen noin 10 metrillä, minkä jälkeen vaunut olisivat 44-metrisiä. Sekä näihin vaunuihin, että Tampereen vaunuihin on suunniteltu pidennysmahdollisuus alusta alkaen.
Kommentoi vastausta