Tämä saattaa olla tyhmä kysymys, mutta mikä oli vanhin maininta nimetystä eläimestä? Aleksanteri Suuren Bukefalos?

Kysytty

Tämä saattaa olla tyhmä kysymys, mutta mikä oli vanhin maininta nimetystä eläimestä? Aleksanteri Suuren Bukefalos?

Vastaus

Vastattu

On kenties mahdotonta tietää, mikä on vanhin maininta nimetystä eläimestä. On kuitenkin todennäköistä, että jo varhaiset ihmiset nimesivät esimerkiksi kotieläimiään. On siis luultavaa, että varhaisin maininta nimetystä eläimestä löytyy jonkun varhaisen korkeakulttuurin teksteistä.

Mykeneläiseltä ajalta (n. 1400-luvulta 1100-luvulle eKr.) on esimerkiksi löytynyt lineaari-B-tauluja, joissa on härkien nimiä. Nämä nimet kuvaavat usein jotain härän ominaisuutta, kuten Aiwolos (kre. aiolos, ”nopea”) tai Kelainos (kre. kelainos, ”musta”).

  • J.L. García Ramón, “Mycenaean Onomastics”, teoksessa A Companion to Linear B. Mycenaean Greek Texts and their World, Volume 2, (eds. Y. Duhoux & A. Morpurgo Davies), 2011, 213-251.

Farao Amenhotep III:n (hallitsi Egyptiä 1390–1352 eKr.) Thutmosis-pojalla ehkä oli lemmikkikissa, jonka nimi oli Ta-Miu. Todistusaineisto tästä on kuitenkin hieman hataraa.

  • H. Hohneck, ”Alles für die Katz’? Nochmals zum „Katzensarkophag“ des Prinzen Thutmosis”, Zeitschrift für Ägyptische Sprache und Altertumskunde, 2014 (2), 112-131.

Näiden kahden esimerkin lisäksi myös on tietysti myyttisiä eläimiä, joilla on nimet. Esimerkiksi Ilias-eepoksessa mainitaan Akhilleuksen kuolemattomat hevoset Balios ("täplikäs") ja Ksanthos ("vaalea"). Odysseia-eepoksessa taas mainitaan Odysseuksen metsästyskoira Argos, joka kuolee nähtyään viimein harharetkiltään Ithakaan palanneen isäntänsä.