Tämä on todella triviaali kysymys, mutta se on vaivannut minua jo jonkin aikaa: Miksi kirjastot tilaavat joistakin kirjoista (erityisesti englanninkielisistä…

Kysytty

Hei, tämä on todella triviaali kysymys, mutta se on vaivannut minua jo jonkin aikaa:

Miksi kirjastot tilaavat joistakin kirjoista (erityisesti englanninkielisistä sarjakuvista) vain joitakin osia - eivätkä siis järjestelmällisesti osia yhdestä eteenpäin? Esimerkiksi Helmetistä löytyvät vain ja ainoastaan "Absolute Sandman" osa neljä sekä "Annotated Sandman" osa kaksi... Onko siis joskus ollut muitakin osia, jotka on sitten joko varastettu tai muuten vain kadonneet? Kiitos vastauksestanne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot pyrkivät hankkimaan kirjasarjojen kaikki osat. Kirjoja toisaalta myös poistetaan jatkuvasti kokoelmista mm. niiden huonokuntoisuuden takia. Kirjasarjojen ensimmäiset osat ovat yleensä myös vanhimpia, ja siksi ne usein kuluvat loppuun ensimmäisinä. Jossakin vaiheessa ollaan tilanteessa, jossa kirjasarjan jonkin osan viimeinenkin kappale on huonokuntoisena poistettu kokoelmista.

Englanninkielisiä (ja muita ei-suomenkielisiä) kirjoja hankitaan myös kirjastoihin kappalemääräisesti suomenkielisiä vähemmän, joten jo muutaman kappaleen loppuun kuluminen saattaa hävittää kirjan kirjaston kokoelmista.

Eli todennäköisesti myös kysymiesi sarjakuvien muut osat ovat olleet aiemmin kirjastojen kokoelmissa.

Vanhempia kirjoja ei monesti enää ole myytävänä, joten kokoelmien täydentäminen uusilla kappaleilla ei aina onnistu.