Tahtoisin tietoa (kirjallisen) kääntämisen teoriasta.

Kysytty

Tahtoisin tietoa (kirjallisen) kääntämisen teoriasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lahden kaupunginkirjastossa käännöstyötä käsitteleviä kirjoja on kahdessa luokassa: luokassa 87.5 erityisesti tietokirjallisuuden kääntämistä ja yleensä käännöstyötä koskevaa kirjallisuutta ja luokassa 86.07 on kaunokirjallisuuden kääntämistä koskevaa kirjallisuutta.

Luokasta 86.07:
Bassnet, Susan: Teoksesta toiseen : johdatus kirjallisuuden kääntämiseen ;
Käännöskirjallisuus ja sen kritiikki ;
Lyriikan kääntämisestä : kääntäjäseminaari Jyväskylässä 26.6.-27.6.1981 ;
Maailmankirjallisuuden ja sen klassikkojen suomentamisesta : kääntäjäseminaari Jyväskylässä 5.-6.7.1985 ;
Näkökulmia kaunokirjallisuuden kääntämiseen
Oittinen, Riitta: I am me - I am other : on the dialogics of translating for children ;
Oittinen, Riitta: Kääntäjän karnevaali ;
Oittinen, Riitta: Liisa, Liisa ja Alice : matkakirja

Luokasta 87.5:
Ingo, Rune: Lähtökielestä kohdekieleen : johdatusta käännöstieteeseen ;
Kielen matkassa multimediaan : näkökulmia kääntämisen tutkimiseen ja opiskelemiseen ;
Kielestä toiseen : näkökulmia kirjallisuuden kääntämiseen ;
Kieli ja kulttuuri kääntäjän työvälineinä ;
Kieli, teksti ja kääntäminen ;
Kääntäjä - käännös - lukija : kääntäjäseminaari Jyväskylässä 3.-5.7.1980 ;
Reiss, Katharina: Mitä kääntäminen on : teoriaa ja käytäntöä ;
Sorvali, Irma: Kielenkääntäminen : tutkimuksen ja opetuksen ongelmia ;
Sorvali, Irma: Unohdettu kääntäjä ;
Suom. huom. : kirjoituksia kääntämisestä ;
Suomentajan pyhää ja arkea : Studia generalia -luentosarja Kouvolan kääntäjänkoulutuslaitoksessa (syyskuu 1987 - helmikuu 1988) ;
Vehmas-Lehto, Inkeri: Kopiointia vai kommunikointia : johdatus käännösteoriaan.

Yliopistokirjastojen aineistotietokannasta Lindasta sinun kannattaa itse hakea sinun tarkoituksiisi parhaiten sopivaa aineistoa. Linda on käytettävissä kirjaston internet-koneilla ja se löytyy Lahden kaupunginkirjaston kotisivuilta kohdasta Tiedonhaku internetistä oikean puoleisesta sarakkeesta. Jos käyttö ei ole sinulle tuttua, tietopalvelun kirjastonhoitajat neuvovat mielellään ja hakua voidaan suunnitella yhdessä.