Olen miettinyt pääni puhki, miten löytäisin tietoa sulkujen käytöstä kaunokirjallisessa tekstissä (lähinnä millä asiasanoilla hakea, kun Vesastakaan ei ollut…

Kysytty

Hei,

olen miettinyt pääni puhki, miten löytäisin tietoa sulkujen käytöstä kaunokirjallisessa tekstissä (lähinnä millä asiasanoilla hakea, kun Vesastakaan ei ollut apua); mikä on niiden merkitys kerronnassa ts. millaisia merkityksiä niiden käyttö luo. Onkohan tätä käsitelty jossain kirjallisuuden teorian oppaassa tms. Itse löysin vain tutkimuksen, jossa oli listattu kirjailijan käyttämiä tyylikeinoja, joista lausumat suluissa olivat yksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi liittyy ymmärtääkseni suomeksi käännetyn kirjallisuuden syntaksin eli lauserakenteen tutkimukseen. Aihetta on tutkittu toistaiseksi todella vähän. Kirjassa Käännössuomeksi : tutkimuksia suomennosten kielestä (951-44-6231-9, Tampereen Yliopisto 2005) on Hanna Arosen artikkeli (s. 245-263), joka käsittelee parenteettisuutta eli lauseyhteydestä irrallisia lisäyksiä englannista suomeen käännetyissä akateemisissa teksteissä. Tämäkään ei ole täsmäosuma, sillä kohteena ovat akateemiset tekstit ja parenteeseihin sisältyy muillakin kuin sulkumerkeillä - esimerkiksi ajatusviivoilla - erotettuja virkkeen osia. Samaisesta artikkelista sekä sen lähdeluettelosta voit kuitenkin kenties päästä eteenpäin.

Tampereen yliopiston Humanika-kirjastoon tulee Kääntäjä-lehti (julkaisija Suomen kääntäjien ja tulkkien liitto ry.), jonka artikkeleita kannattanee myös tutkia. Käytettävissäni olevat artikkelitietokannat eivät tuoneet siitä osumia, mutta en tiedä, miten tarkkaan artikkelit on indeksoitu, joten lehden sisällysluetteloiden tutkiminen saattaisi olla antoisaa.

Tulos oli siis aika laiha; Tampereen yliopiston käännöstieteen laitokselta varmaan kannattaa myös kysyä asiantuntija-apua. Onnea tutkimuksille!