Taas olisi kysymys. Mitkä kirjastot ovat vapaakappalekirjastoja ja mitkä ovat niiden tehtävät? Tarvitsen tietoa koulutyöhön.

Kysytty

Taas olisi kysymys. Mitkä kirjastot ovat vapaakappalekirjastoja ja mitkä ovat niiden tehtävät? Tarvitsen tietoa koulutyöhön.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupungin suomenkielisen työväenopiston sivuilta löytyy hyvä tiivistelmä vapaakappalekirjastoista ja niiden keskeisistä tehtävistä. Sivut löytyvät osoitteessa:http://tyovis.edu.hel.fi/kirjasto/mh/tieteellisetk.html
ja teksti kuuluu näin:

Vapaakappalelain perusteella kirjapainot ja äänitteiden valmistajat ovat velvollisia toimittamaan vapaakappaleet kaikista julkaisuistaan
Helsingin yliopiston kirjastoon, joka jakaa materiaalin muihin vapaakappalekirjastoihin. Vapaakappalelain tarkoituksena on huolehtia
kansallisen kulttuurin tuotteiden tallentamisesta tulevaisuuden käyttäjiä varten.

Vapaakappalekirjastot

Eduskunnan kirjasto (osittain)
Helsingin yliopiston kirjasto
Joensuun yliopiston kirjasto (osittain)
Jyväskylän yliopiston kirjasto
Oulun yliopiston kirjasto
Turun yliopiston kirjasto
Åbo Akademin kirjasto
Suomen elokuva-arkisto arkistoi kotimaiset elokuvat ja videot.