Onko vapaakappalekirjastojen kokoelmissa 1890-luvun "muistolehtisiä" eli "kansanlehtisiä"? Kts. lehti-ilmoitus kyseisistä painotuotteista: “Ostakaa,…

Kysytty

Onko vapaakappalekirjastojen kokoelmissa 1890-luvun "muistolehtisiä" eli "kansanlehtisiä"?

Kts. lehti-ilmoitus kyseisistä painotuotteista:
“Ostakaa, Muistolehtiä Vaasasta! 1) Herman Frithiof Antell, Muotokuva ja muistelmia, kirj. O.A., à 25p. 2) Herman Erik Gummerus, Muotokuva ja muistelmia, kirj. O.A., à 25p. Myydään Pohjalaisen konttooreissa. Jälleenmyyjille myönnetään korkea hinnanalennus.”

“Kuvallisia kansanlehtisiä, Suomen kansallismuseon perustaja Fritjof Antell ja Vaasan satamaradan rakentaja Herman Gummerus muistosanoja vainajan kuvan kanssa, myydään jouluun asti alennettuun hintaan á 10p. kpl. Isommissa määrin lisäalennusta. Pohjalaisen kirjapaino.”

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansalliskirjaston tutkimuspalveluista kerrottiin, että kansalliskokoelmasta löytyvät "Muistolehtiä Vaasasta"- sarjaan kuuluvat kaksi painatetta, jotka mainitsette viestissänne ja että muita sarjassa ei liene ilmestynytkään.

Toinen painatteista on nimeltään: Vaskiluodon radan rakentaja Herman Erik Gummerus. Kirj. O.A. (O.A. = O. Ansas).Julkaisu on mikrokuvatti filmikorteille, jotka ovat käytettävissä kirjaston lehtilukusalissa käsifilmistössä. Filmikortti löytyy hakusanalla Gummerus, Herman.

Tarvittaessa julkaisusta voi Kansalliskirjaston kaukopalvelun kautta tilata myös paperikopion.
http://www.kansalliskirjasto.fi/kokoelmatjapalvelut/palvelut/kaukopalve…